r. Imieniny:
logo

WARSZTATY PROJEKTU „CZTERY PORY ROKU- EKOLOGICZNE ZAJĘCIA AKTYWIZUJĄCE I ROZWIJAJĄCE OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE”

10.03.2017
Warsztaty projektu „Cztery pory roku- ekologiczne zajęcia aktywizujące i rozwijające osoby niepełnosprawne” W dniach 20- 25 luty 2017 roku, 11 osobowa grupa harcerzy z 20 i 21 drużyny harcerskiej uczestniczyła w I zimowym warsztacie projektu „Cztery pory roku- ekologiczne zajęcia aktywizujące i rozwijające osoby niepełnosprawne”.

Organizatorami warsztatów była Dolnośląska Chorągiew ZHP i Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Warsztaty odbyły się w Harcerskim Ośrodku Morskim w Pucku. Oprócz dęblińskiej drużyny Nieprzetartego Szlaku uczestniczyły w nich także zaprzyjaźnione drużyny harcerskie ze Słupcy, Grójca, Warszawy, Bełchatowa, Lwówka Śląskiego oraz Wałbrzycha.

W trakcie warsztatów uczestniczyliśmy w zajęciach: plastycznych, muzycznych, sportowych, ekologicznych i żeglarskich. Podczas zajęć harcerze poznawali piosenki harcerskie, poszerzali swoją wiedzę z zakresu flory i fauny tego regionu, uczyli się wiązać różne węzły a także przygotowywali wizytówki drużyn. Natomiast podczas pobytu na kręgielni, poza świetną zabawą, ćwiczyli swoją koordynację wzrokowo-ruchową.

Niewątpliwą atrakcją dla harcerzy była wizyta w fokarium, czyli Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, znajdującej się na Helu. Dzięki tej placówce badawczo – naukowej, dzieci mogły zobaczyć jak żyją i funkcjonują w naszym morzu sympatyczne foki. Z fokarium przeszliśmy promenadą nadmorską na Cypel Helski, gdzie znajduje się pomnik Kopiec Kaszubów. Na pomniku umieszczono napis „Hel – początek Polski”. W trakcie spaceru oglądaliśmy również stanowiska ogniowe bohaterskich obrońców półwyspu w trakcie działań wojennych kampanii wrześniowej 1939roku.

22 lutego obchodziliśmy Dzień Myśli Braterskiej, niespodzianką dla uczestniczących w Warsztatach harcerzy było połączenie interaktywne z uczestnikami Warsztatów w Ośrodku „PERKOZ” w Waszecie oraz z dh. Naczelnik ZHP Małgorzatą Sinicą.

Kolejne dni także obfitowały w wyjazdy. Tym razem naszym celem był Gdańsk i Gdynia. W Gdańsku odwiedziliśmy Centrum Nauki Hewelianum. W formie samodzielnych eksperymentów i zabawy dowiedzieliśmy się ile lat mają nasze uszy czy jak wygląda bateria prześwietlona promieniami rentgenowskimi. Mogliśmy zobaczyć jak powstaje fala, a także poczuć podmuch wiatru o prędkości ponad 120 km/h w specjalnym symulatorze czy zobaczyć płonące drzewo. Z Centrum Nauki udaliśmy się na spacer po Starym Mieście, gdzie mogliśmy zobaczyć przepiękne barokowe kamienice przy Długim Targu, Fontannę Neptuna, Ratusz Głównego Miasta, Złotą Bramę czy dźwig portowy – Żuraw. Z Gdańska udaliśmy się do Gdyni, gdzie oprócz pięknego żaglowca Daru Pomorza oraz okrętu Błyskawicy, zwiedziliśmy także Akwarium Gdyńskie. Można tu zobaczyć niezwykłe gatunki ryb, płazów i gadów pochodzących z różnych rejonów świata, np. z Afryki, Ameryki Północnej czy północy naszego kontynentu.

W ostatnim dniu naszego pobytu przeprowadziliśmy zwiad po miejscowości, w której mieszkaliśmy – Pucku. I tak zobaczyliśmy neogotycki Ratusz z XIX wieku, pomnik gen. Józefa Hallera i miejsce, w którym dokonano zaślubin Polski z morzem, port oraz molo w Pucku.

W trakcie całego tygodnia nie zabrakło oczywiście tradycyjnych harcerskich świecowisk. Mamy nadzieję na udział w kolejnych, równie fantastycznych warsztatach.