r. Imieniny:
logo

Szlaki Piesze

• Szlak niebieski "Nadwiślański" - LU-302-m - biegnie w kierunku południowym z Dęblina do Annopola PKS przez Gołąb, Puławy, Kazimierz Dolny, Piotrowin, Józefów. Długość szlaku 109 km. Odcinek Dęblin - Puławy 20 km. Początek szlaku przy dworcu PKP Dęblin.
  • Szlak zielony "Generała Franciszka Kleeberga" - LU-152-z - prowadzi na wschód od Dęblina do Kocka przez Bobrowniki, Ułęż, Sobieszyn, Wolę Gułowską, Charlejów. Długość szlaku 72,7 km. Odcinek Dęblin - Sobieszyn 24 km. Początek szlaku na środku mostu na rzece Wiśle, koniec na cmentarzu wojennym w Kocku.
  • Szlak zielony "Pułkownika Dionizego Czachowskiego"- MZ-152-z - wiedzie na zachód od środka mostu na rzece Wiśle do Zwolenia przez Zajezierze, Sieciechów, Garbatkę w woj. mazowieckim. Jest on przedłużeniem szlaku zielonego "Generała Franciszka Kleeberga". Długość szlaku 58,2 km. Odcinek Dęblin - Garbatka 22 km.

• Szlak żółty spacerowy - LU-5550-y - prowadzi wokół Dęblina. Początek szlaku znajduje się przy przystanku PKS Rynek, naprzeciwko Ratusza Miejskiego. Szlak biegnie najpierw ulicą Niepodległości, obok płyty ku czci Marszałka Józefa Piłsudskiego, następnie ulicą Warszawską obok "Alei Lotników", która prowadzi do pomnika Bohaterskich Lotników Dęblińskiej Szkoły Orląt przecinając najpierw Plac Orląt Dęblińskich a następnie plac noszący tą samą nazwę co stojący na nim pomnik poświęcony Lotnikom Dęblińskiej Szkoły Orląt. Dalej po przejściu przez most na rzece Irence, także ulicą Warszawską, dochodzi do ulicy Składowej, mijając po prawej stronie pomnik Chrystusa z Otwartym Sercem z tablicą epitafijną upamiętniającą I wojnę światową oraz nowy kościół p.w. Św. Piusa V Papieża m.in. z kaplicą lotników i epitafium 15 pp "Wilków" by dotrzeć nią do centralnej ciepłowni. Następnie przekracza niestrzeżony przejazd kolejowy i skręca w prawo, najpierw w ulicę Spacerową, a następnie w lewo w ulicę Balonna i prowadzi dalej obok cmentarza wojennego "Ballona". Po minięciu cmentarza wojennego skręca w prawo i przechodzi pod dwoma wiaduktami, na wysokości pomnikowego dębu szypułkowego Jagiełły "Grot", dochodząc do ulicy 15 pp "Wilków". Z kolei po ponownym skręcie w prawo, biegnie wokół cytadeli Twierdzy Dęblin najpierw razem ze szlakiem niebieskim i zielonym do ulicy Towarowej a następnie tylko szlakiem zielonym do mostu na rzece Wiśle, po uprzednim skręcie w ulicę Saperów. Dalej od mostu na rzece Wiśle szlak żółty prowadzi ze szlakiem czerwonym do Osiedla Młynki, wałem wiślanym, z którego rozciąga się widok na południową część Doliny Środkowej Wisły. Po dojściu do Osiedla Młynki szlak żółty skręca w prawo, pozostawiając szlak czerwony i biegnie dalej przez to osiedle dochodząc do ulic Mickiewicza i Stężyckiej (wysadzonymi zabytkowymi lipami), przecina te ulice i dalej prowadzi ul. Okrzei do słupa granicznego z okresu zaborów usytuowanego przy skrzyżowaniu z ul. Michalinowską. Następnie szlak skręca w prawo i biegnąc prosto dochodzi do dwóch strzeżonych przejazdów kolejowych, by po lewej ręce w odległości ok. 400m minąć dworzec kolejowy. Szlak dalej wiedzie ulicą Tysiąclecia. Najpierw skręca w prawo na wysokości ul. Starej a następnie po przecięciu niestrzeżonego przejazdu linii kolejowej do Łukowa dochodzi do ulicy Lipowej (wysadzanej pomnikowymi lipami) i skręca w lewo aby dojść do Fortu Mierzwiączka i okalających go błoni. Następnie skręca w prawo i ulicami najpierw Lipową do skrzyżowania z ul. Stawską a następnie Jagiellońską przechodzi w ul. Staromiejską i dociera do osiedla o tej samej nazwie. Po drodze przekracza most na rzece Irence, mija po lewej ręce ujęcie wody pitnej a następnie przekracza most na kanale odwadniającym. Osiągnąwszy ulicę Staromiejskiej szlak skręca w prawo w ulicę Przechodnią, a dalej ulicami Okólną i PCK dochodzi do przystanku PKS Rynek by zamknąć trasę o długości 10,8km trasę.

Szlak pieszy żółty wokół miasta Dęblin strona www autorstwa Sławomira Juraszewskiego

Szlak pieszy zielony Dęblin - Kock - strona www autorstwa Sławomira Juraszewskiego

Źródło: Krzysztof Karbowski, Dęblin. Walory krajoznawczo - turystyczne., 2003.