r. Imieniny:
logo

Z TIK ZA PAN BRAT W ZSO!

07.05.2021
Kolaż ze zdjęć Jak powszechnie wiadomo technologia informacyjna i komunikacyjna (TIK) jest obecnie niezwykle istotną dla społeczeństwa i prężnie rozwijającą się dziedziną nauki. Młodzi ludzie, a nawet dzieci są otoczeni coraz to nowszymi urządzeniami i korzystanie z nich jest dla nich czymś zupełnie naturalnym. Czy w tradycyjnej szkole jest miejsce na takie „nowinki”?

O naszej szkole można śmiało powiedzieć, że idzie z duchem czasu. Aby poszerzać swoją wiedzę z zakresu nowych technologii oraz uzyskać dostęp do nowoczesnych narzędzi wspierających edukację, chętnie korzystamy ze szkoleń, uczestniczymy w projektach/programach edukacyjnych i zaopatrujemy się w atrakcyjne urządzenia. Jednym z nich jest „Magiczny dywan” – interaktywne urządzenie projekcyjne spełniającym jednocześnie funkcje podłogi interaktywnej i stołu interaktywnego. Ta pomoc dydaktyczna wraz z zestawem treści multimedialnych jest dedykowana do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych przeznaczonych do pracy z dziećmi w wieku szkolnym i przedszkolnym. Korzystają z niej m.in. uczniowie z SPE na zajęciach z rewalidacji, a w przyszłości planujemy zakup takiego urządzenia do świetlicy szkolnej, aby mogły z niej korzystać wszystkie dzieci.
 
Przedszkolaki z oddziału zerowego biorą udział w programie „Uczymy dzieci programować”, który ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Wg autorów programu: „Logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, szukanie różnych rozwiązań, analizowanie ich i wybieranie tych najbardziej optymalnych to umiejętności, które warto kształcić już od najmłodszych lat.”. Program jest wspierany przez markę EduSense, która produkuje maty do kodowania i roboty do kodowania on-line i off-line. Nasz robot GeniBot pomaga dzieciom uczyć się podstaw programowania i poprzez zabawę pokazuje, że nie jest to wcale, aż tak trudne, a bardzo ciekawe. A mata do kodowania i krążki kompetencji pozwalają na przeprowadzenie różnorodnych i atrakcyjnych dla dzieci zabaw i aktywności okołoprogramistycznych.
 
Dla starszych uczniów naszej szkoły z pewnością atrakcyjną formą pracy jest uczestniczenie w rządowym programie „Aktywna tablica”. Jego celem jest „umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii”. Młodzież ma możliwość korzystania z dobrze wyposażonej pracowni komputerowej, a w salach lekcyjnych do dyspozycji uczniów i nauczycieli są tablice interaktywne i monitory.
 
Wiadomo, że jednym z głównych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia w społeczeństwie informacyjnym. Rozwój kompetencji uczniów w tym zakresie powinien dokonywać się w nowocześnie wyposażonej szkole, do czego stale dążymy.
 
Sylwia Gromuł, Paulina Przychodzeń, Ewa Nowak
Autorki zdjęć: Sylwia Gromuł i Ewa Nowak
 
 
 
Powrót